چکیده |
برهمکنشهای کثیرالاضلاع و کثیرالافعال گروههای انسانی و زیستبوم، از جمله موضوعات مهم و محوری است که دانشهای میانرشتهای زیستبومشناسی و باستانشناسی محیطی به طور اخص و دانش باستانشناسی به طریق اولی، دهههاست که به آن حساس شدهاند و دربارة واقعیت اجتنابناپذیر تأثیر متقابل انسان و محیط کنکاش میکنند. با توجه به همین پیشفرضها باستانشناسان در طی دهههای اخیر، بسیاری از دانشهای میانرشتهای و متخصصان زیستبوم را برای توصیف، تحلیل، تبیین و تفسیر جامع و عمیقتر یافتههای مورد مطالعة خود به همکاری و خدمت فراخواندهاند. در نوشتارحاضر کوشیدهایم جنبههایی از همین اندرکشهای کثیرالاضلاع را بین گروههای انسانی و زیستبومشان، در جغرافیا و مقطع زمانی مشخص (دورة روستانشینی در شمال مرکز فلات ایران) از منظر باستانشناختی و با راهکارها و دادههای باستانشناسانه توضیح دهیم. |
کلیدواژهها |
زیستبومشناسی فرهنگی؛ دورة روستانشینی؛ مرکز فلات ایران؛ البرز مرکزی؛ انطباق |
1- مقدمه از مهمترین دستاوردهای «باستانشناسی نو» توجه بنیادی به ارتباط نظاممند انسان و زیستبوم (biome) است. دیدگاه سیستمی در باستانشناسی نو با نفی جدایی فرهنگ انسان از زیستبوم او، این دو را مجموعهای با روابط نظاممند و برهمکنشهای مؤثر در دگرگونیهای فرهنگی ـ اجتماعی میداند (Clarke, 1968: 83-130, fig.17). این رویکرد به شناسایی بهتر متغیرهای زیستبومی و نسبت آنها با رفتارهای فرهنگی کمک میکند، کنشهایانسانیرادرچارچوبمفاهیم زیستبومشناختی توضیح میدهد و زمینهها و عوامل تغییرات فرهنگی را برمیشمارد (Sutton and Anderson, 2004: 8-10). باستانشناسان روندگرا سیستمهای زیستبومشناختی را الگویی پایه برای ارزیابی دگرگونیهای انطباقی میان انسان و محیطزیست میدانند (علیزاده، 1383: 110). زیستبومشناسی انسانی و شاخههای آن، دانش شناخت برهمکُنشها و انطباقهایی است که بر اساس شرایط محیطی و رفتارهای زیستی، فرهنگی و سیاسی انسان رخ میدهد.1 این رویکرد، با گذر از مراحلی مشخص تا به امروز (اُرلُف، 1386: 24) در واکنش به دیدگاههای سدة 19م. شکل گرفت. «محیط» (environment) از مفاهیم بنیادی در زیستبومشناسی و شامل پدیدههای پیرامون موجود زنده و روابط متقابل بین آنهاست (وایت، 1379: 82 - 84؛ بری، 1380: 16 - 42؛ Butzer, 1982: 14). محیط بنا به پهنه و پدیدههای آن و حدود مکانی و جغرافیایی عوارضی چون کوهستان، دریاچه، درّه، قارّه، زمین، منظومة شمسی و حتی گیتی تعریف میشود و دو بخش عمدة زیستی (biotic) و غیر زیستی (abiotic) را دربر میگیرد (Sutton and Anderson 2004:31-32). دیگرمفهوممهم زیستبومشناختی، محیطزیست (ecosystem)2 است؛ به دیگر سخن، محیطزیست اجتماع یا اجتماعاتی محدود با مؤلفههای زیستی (تولیدکنندگان و موجودات وابسته به مواد زندة محیط) و غیرزیستی (عناصر اصلی محیط) است که در سیستمی به هم پیوند خوردهاند (Sutton and Anderson 2004: 36, 309). انطباقهای فرهنگی در محیطزیست با ابزارها، شیوهها و رفتارهای فرهنگی انجام میشود. پژوهش در «زیستبوم» و «فرهنگ» روشهایی متفاوت، دادههایی گوناگون، توضیحاتی مشخص و نتایجی مبسوط، مستقل و خاص خود را به دنبال دارد، اما «زیستبومشناسی فرهنگی»3 (با تأکید بر شناخت روشهای فرهنگی برای انطباق با محیط) شاخهای از زیستبومشناسی انسانی4 است (Steward, 1955; Sutton and Anderson, 2004: 2-4). باستانشناسی با وجود همپوشانیهای موضوعی با انسانشناسیِ فرهنگی و بیش از همه با انسانشناسی زیستبومشناختی (اُرلُف، 1368) به دلیل تفاوت دادهها و روشهای دسترسی به آنها، تحولات فرهنگی را طی دورههای زمانی طولانی شناسایی میکند. یگانه عامل تأثیرگذار بر رفتار انسانی متغیرهای طبیعی نیست، مؤلفههای دیگری مانند جهانبینی، پیشزمینههای پنداشتی، ماهیت شخصیتی، تصمیمهای فردی و بهینهگرایی اقتصادی نیز در شناخت رفتار آدمیان دخالت دارد و مؤثر واقع میشود. چارچوبهای طبیعیِ هنجارهای انسانی به هر میزان که با دقت و مراقبت بیشتر غوررسی شوند، امکان بهدستدادن معرفت و منظری قابلقبولتر دربارة هنجارهای فرهنگی مفقود گذشته برای ما فراهمتر میشود. 2- روش بررسیهاو تحلیلهای
باستانشناختی دربارة شکلگیری فرهنگها و سیرتطورآنها، بدونتوجهبهویژگیهای
زیستبومشناختی مناطق فرهنگی یا حوزههای جغرافیایی محاط بر محیطهای زیست
انسانی، ناقص و گاه گمراهکننده است. شناخت زیستبوم و شیوههای انطباق انسان با
محیط درکی اساسی از روابط نظاممند انسان با متغیرهای زیستبومی و زمینهها و
علل رفتارها و روندهای فرهنگی به دست میدهد. 3- پیشینة پژوهش عوامل زمینشناختی و جغرافیایی مؤثر در تمایز فلات ایران از عرصههای پیرامونی، بر روند شکلگیری و تطور فرهنگهای باستانی این منطقه نیز تأثیرگذار بوده است. توجه به مشخصههای طبیعی و نیاز به تعریف و تحدید چارچوبهای جغرافیایی برای پژوهشهای پیشازتاریخی در محدودة مرکزی فلات ایران و ارائة نقشههای متعدد نیز در فراهم کردن معرفت و منظری قابلقبول دربارة زمینههای طبیعی و زیستبومشناسی فرهنگیکافی و اقناعکننده نبوده است. گزارش بررسیهای میدانی و نتایج کاوشهای متمرکز باستانشناختی، حاکی از آن است که تاکنون توضیح منسجمی دربارة زمینههای طبیعی و پدیدههای محیطی شمالِ مرکز فلات ایران از دیدگاه زیستبومشناسی فرهنگی انجام نشده است. پژوهشهای باستانشناسی در شمالِ مرکز فلات ایران با وجود پیشینهای یکصد ساله، از لحاظ کمّی و کیفی و از حیث پیوستگی و تناوب پژوهشها و حجم انتشارات با دیگر مناطق مهم باستانی ایران هماهنگ نیست؛ مثلاً، گزارشیهایی که از نظر دیرینبومشناختی در مورد اقلیم و پوشش گیاهی جبهة شمالی البرز در منطقة مازندران (Ramezani et al. 2008)، دریاچة ارومیه در شمال غرب ایران (Djamali et al. 2008)، دریاچة زریبار در کردستان (کلینسلی، 1388: 6 و 7؛Stevens et al. 2001; Wasylikowa and Walanus, 2004 )، دریاچة میرآباد در جنوب غرب خرمآباد (Griffiths et al. 2001) یا دریاچة مهارلو در فارس (Djamali et al. 2009) در دست است، دربارة شمال مرکز فلات ایران وجود ندارد. شاید بررسی گیاهان ارتفاعات البرز مرکزی (Klein, 1994) با مباحث محوری مهمی چون جغرافیا، بستر ریختشناختی، اوضاع اقلیمشناختی و جوانب قومشناختی را بتوان یکی از استثناها در این زمینه برشمرد. از کاوشهای تپة چشمهعلی شهر ری، با وجود گستردگی و سه فصل برنامة پژوهشهای میدانی و حجم فراوان آثار فرهنگی گردآوری شده باید اذعان کرد که جز خبرنامههای کوتاه (Schmidt, 1935; 1936a; 1936b)، تصویرهای یادمانی (اشمیت، 1376: تصویرهای 37 و 38 الف و ب؛ Matney, 1995: figs 10 & 18)، یادداشتهایی برای بازکاوی یافتهها (Matney, 1995)، تکنگاریهای موضوعی (اسفندیاری، 1378) و گزارشهای مبتنی بر بازنگری در تسلسل گاهنگاری (Fazeli et al. 2004) شناخت عمیق و مبسوطتری در دست نیست. شاید عکسهای اریخ اشمیت از محیط و محدودة پژوهشهایش در ری را بتوان مدرکی برای توصیف و مقایسة چشماندازهای طبیعی ـ تاریخی شمال مرکز فلات ایران قرار داد (اشمیت، 1376: تصویرهای 31، 32، 36، 37، 38 الف و 39). با همین دیدگاه باید از بررسی و تحلیل نقشمایههای انتزاعی و به ویژه حیوانی روی برخی محوطههای پیشازتاریخ منطقة تهران یاد کرد که مبنای مقایسههای محیطی و بازسازیهای زیستبومیِ هرچند مختصر قرار گرفته است (Maleki 1968: 43). مضاف بر آنچه گفته شد، در گزارش نهایی دو محوطة مهم شمال و غرب مرکز فلات ایران، یعنی قره تپة شهریار (Burton Brown, 1979) و محوطة ازبکی نظرآباد (مجیدزاده، 1389) به رغم اهمیت مکانی و تنوع آثار به دست آمده از آنها، به شرح و تبیینی زیستبومشناختی برنمیخوریم. تنها نوشتة نسبتاً مرتبط با مبحث زیستبومشناسی در گزارش نهایی محوطة ازبکی، مقالهای با موضوع باستانجانورشناختی است که بیشتر بر محور معرفی مواد و روشهای تحقیق، ویژگیهای ریختی جانوران شناسایی شده و دستساختههای استخوانی استوار است (مشکور و محاسب، 1389). در گزارش، گمانهزنیهای محدود و کاوشهای مقطعی در برخی از محوطههای شمالِ مرکز فلات نیز توجه ویژه به شواهد و تبیینهای زیستبومشناختی یافتهها مشاهده نمیشود. در قیاس با آنچه گفته شد، پژوهشها و همکاریهای میانرشتهایِ منطقهمحوری که در چارچوب طرح پژوهشی دانشگاه تهران در دشت تهران و به طور مشخص در منطقة ورامین و تپة پردیس قرچک به انجام رسیده است، با معرفی شواهد زمینباستانشناختی (فاضلی نشلی و دیگران، 1384: 40 - 41؛ Coningham et al. 2006: 51-54; Gillmore et al. 2009)، ارزیابی نقش عوارض جغرافیایی در پراکنش سکونتگاهها (مقصودی، فاضلینشلیو دیگران1391) وتحلیلتأثیرساختارهایطبیعی در الگوی استقرار (مقصودی، زمانزاده و دیگران، 1391) از نظر دادهها و تفسیرها، تفاوتهای محسوسی را با اطلاعات موجود از سایر محوطههای منطقه نشان میدهد. به هر روی، باید اذعان کرد که پژوهشهای کمسابقة دو دهة اخیر در گسترة شمالِ مرکز فلات ایران با موضوع دورة روستانشینی، عمدتاً مباحثی را بر محور معرفی یافتهها (مجیدزاده، 1380 و 1382 الف و 1389؛ فاضلی نشلی و دیگران، 1384؛ فاضلی نشلی و دیگران، 1386؛ حصاری، 1386؛ چایچی، 1386) به دنبال آورده است. در این رهگذر، گاهنگاریهای محلی و منطقهای متعددی با تمسک به مفهومسازی و استفاده و استخدام اصطلاحات خرد و کلان جدید مانند «دورهبندیهای فلات» یا «اعصار گوناگون مسوسنگ» و موارد مشابه دیگر (مجیدزاده، 1382 ب: 59؛ 1389: جدول 1؛ ملک شهمیرزادی، 1374 ب: جدول 5 و 1382: 208؛ Fazeli et al. 2004: Table 3; Fazeli et al, 2005: Table 3) طرح شده و نظریههایی در توضیح دگرگونیهای فرهنگی (مجیدزاده، 1382 ب و 1389: 161 - 178) گاه با انتقادهای جنبی و مقطعی دربارة چنین آرایی (مجیدزاده، همانجا و 1391؛ فاضلی نشلی، 1390)، البته بدون توجه جدی و اساسی بهمسئلههاومباحثزیستبومشناختی،شکلگرفته است. بااینهمه، در سیر و مسیر پژوهشهای دهههای اخیر باستانشناسی ایران در سایر بخشهای مرکز فلات، پارهای نگرشهای بومشناختی و جستارهای زیستمحیطشناسانه در قالب دستاوردهای حاصل از کاوشهای متمرکز مشاهده میشود. از این منظر بیشترین اطلاعات ما در شرایط فعلی به بخش مرکزیِ فلات ایران محدود میشود. فصل اول گزارش کاوشهای سیلک (گیرشمن، 1379: 17- 21)، فصل دوم گزارش بررسیهای قمرود (کابلی، 1378: 27 - 36)، مقالههایی از طرح بازنگری سیلک (حیدری، 1381؛ همو، 1382 الف و ب؛ همو،1383؛ کاوسیفر، 1383؛ مشکور، 1382؛ تنگبرگ، 1382؛ همو، 1383) و شرح ویژگیهای زیستمحیطی محوطة باستانی قلیدرویشِ قم (سرلک 1389: 13 تا 17) از جمله مواردی است که میتوان دربارة پژوهشهای میدانی در توصیف و معرفی برخی جنبههای زیستبومشناختیِ بخش مرکزی فلات ایران در کنار مطالعات باستانشناختی ذکر کرد. در بخش غربی مرکز فلات، کاوشهای مستمر دانشگاه تهران در دشت قزوین فقط در اهداف آموزشی و اجرایی باقی نمانده و در مواردی گزارش پژوهشهای زیستمحیطی منتشر شده است (شیرازی و دیگران، 1385). در بخش شرقی مرکز فلات، برنامة بازنگری تپهحصار باعث شد تا امکان تحلیل زمینریختشناختی و بومشناختی این محوطة باستانی مهم در دشت دامغان فراهم شود (Meder, 1989). 4- موقعیت طبیعی و زیستبوم شمالِ مرکز فلات ایران در تعیین موقعیت و نام مناطق درون واحدهای ریختشناسی فلات ایران بیشتر از مستندات و معیارهای زمینشناختی یا جغرافیایی کمک جسته و استفاده بردهایم. حسن این کار، تشخیص منطقی، آسان و شفاف حدود محیطی و زیستبومی پژوهشها است. استناد به مرزهای طبیعی مانند کوهها، دریاها و رودها، تصویری عینیتر از مرزهای قراردادی و غالباً متغیر اداری یا سیاسی را برای توصیفها و تبیینهای علمی فراهم میکند. در اینجا موقعیت کلی منطقة موردنظر ذیل مفهوم پوششی «شمال مرکز فلات ایران» و سیمای ریختشناختی بخش عمدة آن با عنوان «دشت» و نام متمایزکنندهاش با استفاده از واژة «تهران» طبق توضیحات بعدی تعیین و تشریح میشود. در کنار کاربرد اصطلاح «دشت تهران» که به دشتی با عوارض پیرامونی مشخص در شمال مرکز فلات ایران اشاره دارد، به دلیل پیشینة تاریخی و موقعیت طبیعی منطقه، از نامهایی دیگر به مانند دشت ری، ورامین و شهریار نیز استفاده شده است؛ اما وسعت کم این مناطق، توسعة فزایندة شهرنشینی و مظاهر زندگی معاصر، نبود مرزهای شاخص جغرافیایی و نیز گستردگی شباهتهای باستانشناختی و پدیدارهای فرهنگی در پهنهای گستردهتر از نواحی یاد شده، از دلایل کافی و موجه ما در استفاده از مفهوم پوششی دشت تهران است. مضاف بر این، کاربرد اصطلاح و مفهوم پوششی دشت تهران از نظر زمینشناختی (Rieben, 1955: 617؛ معتمد، 1358: 7) و زمینریختشناسی (علایی طالقانی، 1381: 45 ، 117 و 275 و شکلهای 1 و 5 فصل 5) بیسابقه نیست؛ بنابراین، در شمال مرکز فلات ایران و در شرق دشت کویر و شمال شرقی کویر مسیله، منطقهای را میتوان در نظر گرفت که با عنوان قراردادی و اصطلاح پوششی دشت تهران از نظر موضعنگاری متأثر از دو عارضة عمده، شامل کوهستان البرز در شمال و حوضة آبریز جاجرود و رودهای کرج و شور در جنوب است (شکل 1). تصادفی نیست که هیوبرت ریبن منطقهای رسوبی را با مرکزیت تهران، به شعاع حدود 16 کیلومتر تا شمال و حدود 32 کیلومتر تا غرب، جنوب و شرق با رود کرج در غرب، جاجرود در شرق و کوهپایههای البرز در شمال، «دشت تهران» میخواند (Rieben, 1955: 617). ناهمواریهای منطقة تهران شامل سه بخش کوهستانی، پایکوهی و دشت است. کوهستان با ارتفاع بیش از 1500 متر استقرارگاههایی انگشتشمار، پراکنده و ناپایدار دارد، اما اهمیتش در تأمین و تعدیل دما برای نواحی پایکوهی و دشت جنوبی است. ارتفاعات این بخش، کانونهای آبگیر رودهای روان در دشت تهران را در خود دارد؛ از اینرو، عوارض کوهستانی و حوضههای آبگیر در آنها، ویژگیهایی مثبت برای جوامع مستقر درکوهپایهها و دشتپیشرو است.درکوهپایههاوجودمخروطافکنهها (alluvial fan) دلیلی بر تعدد استقرارگاههای روستایی و شهری است. رسوبات دانهدرشت و دانهریز در مخروطافکنهها نفوذ آب به زیر زمین و تشکیل حفرههای زیرزمینی را باعث شده و تدابیر فنی (چاه و قنات) برای استخراج آنها آب کشاورزی و شرب ساکنان را به ویژه در دورههای تاریخی فراهم آورده است (مقصودی و محمدنژاد آروق، 1390: 185 - 206). در شرق و غرب دشت تهران جاجرود، رود کرج و آبراههای مخروطافکنهها، تأثیرگذارترین جریانهای آبی بر دشت از نظر رسوبگذاری و پراکنش استقرارگاهها بودهاند. این رودها حوضههای آبریز رودهای محلی و در نقاطی آبگیر شاخابههایی متعددند که رد جریانهای گیسویی شکل (braidel channel) آنها در بررسیهای میدانی دیده میشود. حد شمالی دشت تهران به بخشی از دامنههای کوهستانی البرز مرکزی و مرز جنوبیاش به نواحی خشک جنوب ری و ورامین میرسد. رودهای جاری از کوهستان و مخروطافکنهها و تفاوتهای درونمنطقهای، دشت تهران را به محدودهای تعمیمپذیر و همزمان واحدی تقسیمشدنی بهدشتهایکوچکتر چون دشتهای ری، ورامین، شهریار و حتی کرج بدل میکند. در اینجا، در راستای مفهومی که پیشتر از دشت تهران ذکر شد، اصطلاح دشت تهران برای منطقهای به کار میرود که از کرج در غرب تا نواحیشرقی ورامین در شرق گسترده شده است و عمدهترین و فشردهترین مراکز سکونتگاهی را دربر میگیرد. از نظر ریختشناسی، دشت تهران و نواحی مجاورش چون شهریار، کرج و هشتگرد شکل یکنواختی ندارند. عرصة جنوبی، زمینهایی هموار (با شیب حدود 1 تا 3 درصد) دارد و نواحی شمالی، دامنهها و پستی و بلندیهایی تند (با شیب 15 تا 35 درصد) را شامل میشود. در میان این دو، منطقهای تقریباً مسطح با شیب 3 تا 12 درجه گسترده شده است. شهرهای تهران و ری در این قسمت جای دارند (معتمد، 1358: 7). در محدودة کوهپایههای شمالی، برجستگیهای منفردی وجود دارد که یکنواختی مخروطافکنة تهران را دگرگون میکند و با انحراف جریانهای آبیِ روان در شیب عمومی شمال ـ جنوب، آنها را به جنوب غرب یا جنوب شرق سوق میدهند. این جریانها (غیر از جاجرود و رود کرج در دو انتهای شرقی و غربی مخروطافکنة تهران) نامنظم و سیلابی و در مقاطعی از سال یا در دورههایی خشکاند. کشاورزی و مسئلة تأمین آب در دشت تهران به دو شیوة زراعت دیم و آبیاری (از طریق رودخانهها و غالباً قناتها) متکی بوده است. 5-دورة روستانشینی شناسایی، نامگذاری و بررسی تسلسل دورههای فرهنگی در پژوهشهای پیشازتاریخ مرکز فلات ایران، از مباحث محوری باستانشناسان فعال در این عرصة جغرافیایی و دیگر پژوهشگرانی است که طی هفتاد سال گذشته درصدد تدوین گاهنگاریهای منطقهای یا تطیبقی بودهاند. تعیین و کاربرد اصطلاحات و تبیین دلایل و مستندهای آنها، همواره محل نقد (McCown, 1942؛ مجیدزاده 1382 ب؛ ملک شهمیرزادی، 1374 ب)، بازنگری (مجیدزاده، 1389: 161 - 178؛ Fazeli et al. 2005)، گاه مناقشه و زمانی مستمسک طعن و کنایه (فاضلی، 1390: 11، 23 و 24؛ مجیدزاده، 1391) بوده است. در اینجا صرفنظر از واژهها و اصطلاحات مطرح شده تاکنون، از عنوان «دورة روستانشینی» برای بُعد زمانی مدّنظر کمک میطلبیم و بهره میجوییم. دورة روستانشینی را فرانک هول (1381: 50) برای توصیف دورة یکجانشینیهای روستایی و توسعة کشاورزی و دامپروری و شکلگیری پیچیدگیهای اجتماعی در غرب ایران و آسیای جنوب غربی در فاصلة 8 تا 4 هزار سال پ.م پیشنهاد کرده است. تا پیش از این، برای اشاره بر شکلهای قدیمیتر یا جدیدتر روستاهای اولیه، از اصطلاحاتی چون نوسنگی و مسوسنگ یا اسامی دورهها یا زیردورههای برگرفته از نامهای محلی یا جغرافیایی استفاده میشد. آشفتگیهای گاهنگارانه و مفاهیم گمراهکنندة این اصطلاحات باعث شد تا به رغم توالیهای فرهنگی جداگانه در هریک از مناطق ایران و دشواریهای تطبیق زمانی هرکدام از آنها، اصطلاح فراگیر دورة روستانشینی مطرح شود. هول (1381: 53 و جدول 1) این دورة درازآهنگ را به چهار مرحلة آغازین، قدیم، میانه و جدید تقسیم میکند. ما از اصطلاح دورة روستانشینی، بدون تأکیدی خاص بر تقسیمبندیهای فرعی، برای مدت زمانی سه هزارساله از حدود 6 تا 3 هزار پ.م در شمال مرکز فلات ایران استفاده میکنیم. قدیمیترین نشانة حضور و فعالیت معیشتی انسان در شمال مرکز فلات ایران، از حوضة مسیله در جنوب دشت تهران به دست آمده و به چند دستافزار سنگی از جنس ریولیت (rhyolite) و به ویژه خراشندهای (scraper) از دورة پارینهسنگی میانه با قدمتی در حدود 45 تا60 هزار سال پیش مستند است (ملک شهمیرزادی، 1374 الف: Malek Shahmirzadi, 1994). با توجه به بستر زمینشناختی و شرایط زیستبومی و نیز کشف نمونههایی از ابزارهای تخصصی به نظر میرسد مسیله در دورة پارینهسنگی میانه، منطقهای خالی از سکنه نبوده است و گروههای کوچک شکارورز در ایام مناسب سال از این زیستگاه طبیعی با شکار حیوانات (به احتمال قوی پستانداران سمدار مانند آهو، غزال، گورخر، اجداد اهلی نشدة بز و گوسفند و شاید گاو) نیازهای غذایی خود را تأمین میکردند (ملک شهمیرزادی، 1382: 124). هرچند از آثار سنگوارهای یا سنگی کهنتر تاکنون گزارشی منتشر نشده است، به استناد اطلاعاتی که از برخی مناطق مجاور با دشت تهران چون دماوند در شرق و کاشان در جنوب در دست است، احتمال کشف شواهد مشابه یا همزمان را نمیتوان بعید دانست. ضمن اینکه دربارة موانع یا دلایل وضعیت موجود باید به پدیدههایی چون رسوبات ضخیم رودخانهای یا سیلابی، گسترش بیرویة پدیدههای شهرنشینی و صنعتی و انجام نشدن بررسیها و کاوشهای متمرکز بر شناسایی بقایایی از زمان انسان راستقامت به بعد اشاره کرد. بنابراین، در حال حاضر پس از دستافزار حوضة مسیله از نظر سیر زمانی تا حدود 37 هزار سال و به سخنی تا دورة روستانشینی قدیم (حدود 6 هزار پ.م) اثر و نشانی از محوطهها و فرهنگهای پیشازتاریخی در محدودة دشت تهران در دست نیست. با وجود این، در تسلسل گاهنگاری شمال مرکز فلات باید از محوطههایی چون قلعه عسگر دماوند با مصنوعاتی سنگی از دورة فراپارینهسنگی (کابلی، 1378: 20) و لایة اول تپة سیلک کاشان (گیرشمن، 1379: 23 - 35) با شواهدی از دورة آغاز روستانشینی (حدود 7 هزار پ.م) یاد کرد. محوطههای دورة روستانشینی شمال مرکز فلات، متعدد و در بخشهای گوناگون جغرافیایی آن پراکندهاند. دستکم در ده محوطه، حفریات باستانشناختی (گمانهزنی و کاوش گسترده) انجام شده و شواهد معماری و مدارک سفالی آنها، ولو بهطور محدود منتشر شده است؛ از جمله در محوطههای باستانی چشمهعلیِ شهر ری (Matney, 1995)، اسماعیلآبادِ ساوجبلاغ (حاکمی، 1328؛ Talai, 1983)، قره تپة شهریار (BurtonBrown, 1979)، تپة پوئینک ورامین (ملک شهمیرزادی، 1376)، یان تپه و جیران تپه در محوطة ازبکیِ شهرستان نظرآباد (مجیدزاده، 1389)، تپة پردیسِ قرچکِ ورامین (فاضلی نشلی و دیگران، 1384؛ همو، 1386)، تپة مافینآبادِ اسلامشهر (چایچی، 1386)، تپة شغالی در پیشوای ورامین (حصاری، 1386) و تپة معینآباد8 در جنوب ورامین و شمال شهر جوادیه، شواهدی مستند از استقرار در روستاها به دست آمده است. در واقع، آثار سکونتگاههای دورة روستانشینی قدیم، بخش مهمی از اسناد باستانشناسی دشت تهران است. 6- انطباقهای استقراری دورة روستانشینی تمامی محوطههای پیشگفته در نزدیکی منابع آب محلی یا در امتداد مسیرهای آبی منطقه واقع شدهاند. این منابع یا جریانهای آب، بیشر شاخابهها یا آبراههایی منشعب از رودخانههای عمده یا مسیلهای دائمی واقع در کنار و امتداد حوضههای آبریز بخشهای گوناگون شمال مرکز فلات هستند؛ مثلاً، تپة چشمهعلی در کنار چشمهای طبیعی و در بخشی از اراضی حاصلخیز منطقة ری قرار گرفته است. یان تپه در فاصلهای اندک در جنوب آبراه خررود و ناحیهای مناسب برای کشت گندم، جو و ذرت قرار دارد. در محوطة گودبرداری شدة بزرگی در شمال شرقی تپة مافینآباد، بقایای قطور و حجیم رسوبات رودخانهای شناسایی شده است که نشان از رودی بزرگ دارد (چایچی امیرخیز و مصدقیامینی، 1385). بر اساس نقشههای جغرافیایی و موقعیت آبراههای منطقه، رودخانة کرج و شاخابههای آن در امتداد شمال غربی به جنوبشرقی، مهمترین جریان آبی در محدودة مافینآباد بوده است. تپههای پردیس و پوئینک در حومة غربی جاجرود و شاخابههای فرعی آن، تپة شغالی در امتداد جنوبی جاجرود و قره تپه در بخش غربی رودخانة کرج در شهرستان شهریار سایر نشانههای استقرار روستانشینی دشت تهران در حاشیة رودخانهها هستند. موقعیت و بستر محیطی محوطهها و معماری آنها بر وجود استقرارهای دائمی در کنار زمینهای هموار و کشتپذیرِ نزدیک به منابع آب جاری از ارتفاعات شمالی دلالت دارد؛ بنابراین، گرچه دربارة چگونگی تبدیل گروههای شگارگر و گردآورندة غذا (نمونة حوضة مسیله) به اجتماعات یکجانشین و تولیدکننده در دشت تهران اطلاعی نداریم، میتوان گفت زمینههای بالقوة طبیعی برای هر دو رویکرد معیشتی در این دشت یا بخشهایی از آن وجود داشته است. چشمانداز خشک و بیآب کوهپایهها و بخشهای مرتفع دشت در تابستان، تعارضی آشکار با اراضی سرسبز اطراف چشمهها و نهرهای فصلی جاری از نواحی کوهستانی دارد. ابعاد و اندازة محوطهها، نظام معیشتی مبتنی بر دامداری و کشاورزی، ماهیت پلان و مصالح به کار رفته در فضاهای معماری و تفکیک در کاربری آنها، شواهد چکشکاری و فناوری ذوب و ریختهگری مس، تفاوتهای منطقهای در سنن تدفین و تخصصگرایی در سفالگری و توجه به نمادسازیها و انتقال پیام، برخی از مدارک باستانشناختی را برای بررسی جوامع خودگردان روستایی تشکیل میدهد. مشابهتهای فنی در دستاوردهای مادّی، مانند سفال و معماری و طرحها و الگوهای رایج آنها از یک سو و قرارگیری استقرارگاهها در کنار مسیرهای ارتباطی و نزدیکی شماری از آنها به همدیگر از سوی دیگر، به علاوة نویافتههایی دربارة پراکنش و روابط بین محوطهها و جابهجاییهای استقراری بین آنها و شناسایی آثاری از نهشتههایی در ابعاد فضایی مشخص با تفسیرهای زمینباستانشناختی، مباحثی گستردهتر را در برابر ما میگشاید؛ مثلاً، سه محوطة جیرانتپه و یانتپه (در فاصلة 300 متری از هم) و گوموشتپه در نزدیکی هر دوی آنها در محوطة ازبکی (مجیدزاده، 1389) و محوطة پیشازتاریخی گازُرسنگ (طبق بازدید بقایای تخریب شده در تابستان (1388) در چند کیلومتری غرب یانتپه با شباهتهای بسیار در گونههای سفالی، مصالح معماری و شیوههای تدفین، نمونهای مناسب برای بررسی علل و الگوی پراکندگی مکانی و ردهبندی استقرارگاهها و روابط درونمنطقهای آنها در دشت نظرآباد و حتی بررسی ارتباطات برونمنطقهای با دشت قزوین است؛ مثال دیگر، شناسایی مقطع فضایی چارگوش با رسوبات متراکم ماسة نرم در عمق حدود 4 متری از سطح زمینهای اطرافِ تپة پردیس است که حفار محل با توجه به مشخصات این فضا و استنباط افزایش و کاهش دورهای آب در آنجا و همزمانی تقریبی چنین پدیداری با مرحلة قدیم دورة روستانشینی، از وجود آبراهی مصنوعی و مدرکی دال بر شیوة کهن آبرسانی در دشت تهران سخن میگوید (فاضلی نشلی و دیگران، 1384: 40 و 41). از نظر سکونتی، مشخصة دورة روستانشینی ساخت خانهها و فضاهای معماری چند اتاقه، چهارگوش و کوچک با مصالح چینهای و خشتی ساده، گاه با اندود گِل و استفاده از رنگ اُخرا برای دیوارهاست. ضمن اینکه شیوة معیشتی مردم این دوره، بر اقتصادی ترکیبی و متشکل از نگهداری بز و گوسفند اهلی و کشت غلات استوار بود. جمعیت این روستاها به ندرت از دویست نفر فراتر میرفت (Matney, 1995: 28). احتمالاً در جامعة دورة روستانشینی عناصر کوچرو وجود داشتهاند، اما برای باستانشناسان هیچ اثر و نشانی از آنها باقی نمانده است. به خاک سپردن مردگان به شکل اجساد منفرد در گودالهای ساده در زیر کف خانهها و حیاطها از ویژگیهای تدفین دورة روستانشینی است که ارتباطی سازهای با پدیدارهای معمارانه نداشته است، اما با توجه به بررسی مشخصههایی چون موقعیت، شکل، اندازه و طرح کلی تدفینها و اشیاء همراه اجساد، میتوان به دادههایی برای بازسازی ساختار اجتماعی و درک باورها و بینشها و نمادهای مردمان آن دوره دست یافت.9 7- نتیجه در سامانههای زیستی شاهد برهمکنشهایی بین جمعیتهای انسانی، جانوری، محیط و زیستبوم یک منطقه برایبهرهبرداریازمنابع مادی، استخراج و مصرف انرژی هستیم. باستانشناسان با مدلهای زیستبومشناختی مرزهای طبیعی و قلمرو زندگی انسانها را تبیین و فرهنگهای منطقهای را بر مبنای بافت زیستمحیطی آنها مقایسه میکنند. در این رویکرد باید بازتاب ناهمگونیهای (ولو کوچک) زیستمحیطی را در ساختارهای فرهنگی انتظار داشت و حدود طبیعی را ملاک تشخیص گسترة مناطق فرهنگی و مرزبندیهای بینمنطقهای قرار داد؛ لذا، بررسی دقیق محیطزیست و تقسیم آن به مناطق گوناگون بنا بر منابع و تواناییهای زیستی، باید پیش از تعیین حوزههای فرهنگی صورت گیرد و بررسیهای میدانی بر پایة آن انجام شود. زیستبومشناسی فرهنگی، علاوه بر مؤلفههای طبیعی و عوامل زیستی و برهمکنشهای بین زیستبوم و موجوداتزنده،درپیشناختروندهایانطباقجوامعانسانیبامحیطزیست است و در این رهگذر با نظریههایی در روشهای گردآوری غذا، سازماندهی فضایی، اندازه، شکل و ساختار گروههای اجتماعی و سیاسی، شیوههای آمیزشوتولیدِمثل،کُنامهایزیستی (environment niche) و چارچوب رفتارهای جوامع در برابر محیطزیست، رویکردهاییناظربرتفسیر تطور فرهنگی دارد. با اینکه دیدگاههای زیستبومشناسانه راهبردهای تفسیری تامی در باستانشناسی نیستند، حتی منتقدان نیز بر اهمیت عوامل آن در توضیح تغییرات فرهنگی تأکید دارند. بررسی سازوکارهای استخراج انرژی از طبیعت و توزیع آن در جامعه، رابطهای سیستمی را با زیستمحیط مینمایاند که در باستانشناسی به مدل حوزة گیرش محوطه (site catchment)، به معنای محدودة استفاده از محیطزیست، معروف است. در این مدل درک روابط بین پیچیدگیهای فناورانه در محوطه یا منطقهای باستانی و گستردگی حوزة طبیعی ساکنان آن دنبال میشود. پنداشت آن است که فناوری پیچیدهتر و سازمانیافتهتر، به معنی گستردگی حوزة استفاده از منابع زیستمحیطی است. باستانشناسان با پی بردن به سطح فناوری استفاده از منابع زیستمحیطی در محوطههای باستانی، تعیین تقدم و تأخر پیچیدگی بین فرهنگهای مناطق گوناگون را جستجو میکنند. شمال مرکز فلات ایران که دشت تهران بخش گستردهای از آن است، به لحاظ اقلیم و زیستمحیط، متأثر از زیرساخت زمینشناختی و عوارض طبیعی پیرامونی است. حدود و عرصة دشت تهران، بنابر عواملی که گفتیم و سیر تحولات خاص آنها طی زمان، به تدریج، شکلگیری پدیدههایی زیستبومشناختی را موجب شده و این الگوی زیستبومی نیز خود زمینهساز گرایشها و انطباقهای استقراری در دورههای گوناگون و از علل مؤثر بر روند تطور فرهنگها شده است. با این نگرش باید بر لزوم اجرای تحقیقات جدید با دیدگاههای زیستبومشناختی و بازنگری برخی محوطهها تأکیدکرد و مطالعات دیرین اقلیمشناسی و گَردهشناسی را نیز بخشی از فرآیند شناخت و بازسازی شرایط فرهنگی و اجتماعی دورة روستانشینی دانست. از حدود هفت هزار سال پ. م و پس از تحولاتی که منشأ و روند و جوانب فرهنگی آن هنوز بر ما روشن نیست، اما بستر زیستبومشناختی آن تا حدّی روشن است، اجتماعات انسانی در بخشهایی از دشت تهران مستقر شدند که امکان دسترسی به منابع آب و خاک حاصلخیز در آنجا فراهم بود. این جوامع از سادهترین مصالح بومی، یعنی خاک، آب، ماسه، شن، کاه و چوب استفاده میکردند و در مسکنهایی به شکل اتاقهای مجتمع و گاه دارای فضاهای روبازِ حیاطمانند میزیستند. جریانهای آبی، اراضی زراعی و راههای ارتباطی، نزدیکترین پدیدههای پیرامون استقرارگاههای دورة روستانشینی بودند. تأثیر بایستگیهای ناشی از زندگی یکجانشینی منحصر به شیوههای استقراری نبود. برای تأمین نیازهای معیشتی و نوع بهرهبرداری از زمین نیز تغییرات و ابتکاراتی نسبت به روشهای گذشته پدید آمد. تجارت و آبیاری اراضی زراعی، ظهور نظامهای اقتصادی و اجتماعی خاص آنها را در پی داشت. بنابراین، به نظر میرسد شرایط تقریباً یکنواخت زیستبومشناختی در قسمتهای گوناگون دشت تهران، انطباقهای فرهنگی مشابهی را برای جوامع دورة روستانشینی به دنبال آورد. |